Monday, April 4, 2011

> Bodohnyer Guru ini ~


Pengajaran keras untuk sekalian guru.

Jika tak sanggup pikul amanah,
jika tak mampu untuk mengawal amarah,
jika nafsu mengatasi akal,
jika tak mampu jadi contoh teladan untuk murid
maka,
letak jawatan sebagai guru dan cari kerja lain

Ada yang bekata “jangan hina kaum guru”
sebab dengan mereka kamu boleh mengeja dan membaca

kepala hotak punya dogma!
semua hamba adalah sama di sisi Allah
yang membezakan hanyalah yang bertaqwa

seorang guru, seorang petani, seorang menteri, seorang tukang sapu, seorang polis, seorang pekerja TNB, seorang peniaga kantin, seorang penarik beca, seorang wartawan, seorang blogger, seorang Presiden PAS, seorang bendahari persatuan kompang, seroang jurugambar, seorang askar, seorang peon, seorang anggota FRU, seorang nelayan, seorang pereka fesyen, seorang imam di Masjid Negara, seorang jaga, seorang tukang gunting rambut, seorang gurusilat, seorang peniaga kaki lima, atau sesiapa juga …asalkan dia bernama manusia:

semua sama di sisi Allah.

“Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal” (QS. 49:13).

Jari kelingking dengan jari hantu dengan jari telunjuk dengan jari manis dengan ibu jari, semua ada tugas dan kelebihan masing-masing. Tiada beza, mereka adalah jari-jari belaka.

Renungkan: Jika guru membuat aku pandai mengeja, petani itu lebih penting, membuat aku dapat memakan nasi untuk teruskan kehidupan. Jika guru itu penting kerana membuat aku pandai menulis dan mengeja, maka pekerja TNB itu juga penting dengannya lampu bernyala untuk menyuluhi rumahku dari gelap gelita.

Dan GB juga seorang guru seperti orang-orang lain yang juga adalah guru setidak-tidaknya untuk diri sendiri yang wajar hidup berpesan-pesan dan menerima pesan dari yang lain berimbaukan firman Allah s.w.t.:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.[Surah Al-'Asr Ayat 1-3]

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"islamic Template" designed by hafidz