Sunday, May 29, 2011

> Sekat penjualan 'bir halal'


WALAUPUN minuman ini mempunyai label yang menyatakan ia halal diminum, ujian makmal kadar alkohol di dalamnya melebihi had yang dibenarkan oleh syarak.


KULIM – Masyarakat Islam dinasihat tidak minum sebarang jenis bir yang kononnya halal berikutan kandungan alkoholnya sudah melepasi had 0.01 peratus yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Berdasarkan kajian, kandungan alkohol dalam minuman itu didakwa 0.05 peratus dan adalah haram untuk diminum oleh pengguna Islam.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom sehubungan itu mengarahkan Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan pihak berkuasa agama Islam negeri-negeri untuk memantau atau jika perlu menyekat penjualan bir tersebut dan beberapa jenis lagi minuman yang sama di pasaran.

“Dalam keadaan kita tidak pasti, lebih elok berhenti meminum minuman itu dan menjauhi diri daripada terperangkap dalam situasi yang mengelirukan.

Read more »

Friday, May 27, 2011

> Jom mkn kek pisang :-) ~


27hb Mei 2011 Jumaat, Alhamdulillah atas bantuan kawan2 tdi, kek pisang kali ke-2 yang saya buat betul2 menjadi, lembut dan sedap, ni bukan saya ckp le, tapi kwn2 yang puji ~ hehe ni pun buat atas permintaan Us Pijan Kelantan dan kwn2 ~ Nak dijadikan cerita tdi barang2 semuanya dah sedia, last2 minit plk Us Fatih bgtau yang mesin kek tak ada, adik dia pinjam, aduhh pening dibuatnya, mmg terasa malas nak buat terus, yer la..selalu buat guna mesin jer, nak pukul dgn tgn bukannya senang, takut2 tak jadi plk,tapi buat jgk la sbb kwn dtg smata2 nk mkn kek pisang.. walaupun pukul telor dgn tgn jer tdi, bersyukur la sbb menjadi..malula kalau kek tak jadi..mkn sendiri2 tak per la klo tak jadi pun, pe2 pun syukran la Us Pijan sbb sponser pisang tdi..














Read more »

> Ikan Mabrukah Masak Tempoyak ~

Salam sahabat2 semua..menu makan tghri kami tdi ikan mabrukah masak tempoyak, mmg sedap giler dan mase tgh mkn tdi terasa nikmat sgt, terase nk terbang jer ~ hehe

Lepas Solat Jumaat tdi giliran Us Hafiz Zakaria, Pok Cek dan Hafidz Grik memasak, saya mkn jer sbb pagi tadi dah pegi pasar, pe2 pun syukran pada Us Hafish..mmg sedaplah ~ tapi tak boleh tandingi masakan bonda sayalah..

Ikan Mabrukah masak tempoyak, kalau kat Malaysia tak tahulah namanya..
sekilo LE 9.00 sahaja..
Read more »

Monday, May 23, 2011

> Kelebihan Habbatus Sawda


SELEPAS tiga hari melakukan ekspedisi menggali sebuah kawasan di Lembah Raja, Mesir, pada 26 November 1922 tepat pukul 4 petang, Howard Carter, akhirnya menemui sebuah makam yang telah menjadi obsesnya sejak bertahun-tahun.

Artifak-artifak berharga yang dijumpai di makam Firaun Tutankhamun itu terlalu banyak yang sesuai dengan tarafnya sebagai seorang raja. Howard memerlukan masa selama sedekad untuk merekodkan 3,000 artifak yang ada.

Kesemua barang yang didapati di dalam makam yang tidak pernah terusik oleh penjarah itu merupakan keperluan dan cara hidup seorang raja Mesir. Hanya yang terbaik sahaja dibawa bersama ke alam selepas mati.

Antara barang-barang yang ditemui oleh ahli arkeologi dari London itu adalah singgahsana yang diperbuat daripada emas, tempat beradu, balang-balang berisi minyak dan makanan yang berkhasiat dan sebagainya.

Salah satu bahan yang dijtemui di makam berusia ribuan tahun itu adalah sejenis minyak hasil perahan herba jintan hitam atau lebih dikenali di dunia Arab sebagai habbatus sawda.

Habbatus sawda adalah sejenis herba yang boleh didapati di kawasan-kawasan tertentu terutama di Mediterranean dan telah diamalkan sejak zaman nabi.

Walaupun masyarakat Melayu mengenalinya sebagai jintan hitam, tetapi bentuknya berbeza dengan jintan manis atau putih.

Bersaiz lebih kecil berbanding jintan manis dan berwarna hitam, ia mengeluarkan sejenis bau yang nipis dan berempah tetapi tidak terlalu kuat.

Jika dimakan mentah-mentah atau masih belum diproses rasanya agak pahit.

Pendakwah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah berkata, junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Gunakanlah habbatus sawda kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat daripada segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut).”


BIJIAN jintan hitam diperoleh dari pistil bunganya.


Menurutnya, hadis sahih riwayat Al-Bukhari itu adalah saranan dan galakan Rasulullah kepada umatnya untuk menggunakan herba tersebut.

“Ia bertindak sebagai penyelaras perjalanan darah dan ia tidak khusus kepada satu-satu penyakit sahaja.

“Ia lebih banyak mencegah penyakit daripada mengubatinya,” kata Mohd. Daud ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Disebut dalam al-Quran

Kata Daud, atas gesaan Nabi itu, para sahabat seperti Saidina Ali dan Abdullah Auf turut sama mengamalkan habbatus sawda.

Sebaik-baiknya, habbatus sawda dimakan bersama madu, tambahan pula terdapat ayat dalam al-Quran, surah An-Nahla ayat 68 menceritakan berkenaan manisan lebah itu.

Mohd. Daud menegaskan, setiap perkara yang disebut dalam hadis dan al-Quran adalah yang terbaik untuk umat manusia serta mempunyai khasiat yang banyak.

Ia terbukti secara saintifik melalui kandungan bahan-bahannya yang terdiri daripada glukosa, polisakarida, kalsium, ferum, karotan dan asid amino.

Pakar Pemakanan Program Dietetik, Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Shariza Abd. Razak berkata, habbatus sawda juga berfungsi sebagai bahan antitumor.

“Jadi, habbatus sawda amat baik untuk mengurangkan risiko dan mengawal penyakit kanser serta mampu meningkatkan kekuatan sistem imunisasi badan melawan penyakit seperti selesema,” katanya.

Menurut Dr. Shariza, individu yang mengalami alahan juga sesuai menggunakan habbatus sawda kerana terdapat bahan antihistamin di dalam jintan hitam itu.

“Bahan tersebut akan melawan histamin yang dihasilkan di dalam badan ketika alahan berlaku dan ia sesuai digunakan oleh penghidap ekzema atau radang kulit,” ujarnya.


BIJIAN habbatus sawda yang diimport oleh syarikat Seribu Dinar Distributor Sdn. Bhd. akan terus diproses bagi mengekalkan kualitinya.


Tinggi glukosa

Habbatus sawda juga boleh membunuh kuman kerana ia bertindak sebagi antibakteria.

Sehubungan itu, pesakit yang mengalami jangkitan bakteria terutamanya escherichia coli atau E. coli yang menyebabkan cirit-birit dan masalah penghadaman boleh mengamalkanya.

Bagi individu yang sentiasa mengalami keletihan dan sering tidak bermaya, habbatus sawda amat sesuai diamalkan kerana kandungan glukosanya yang tinggi.

“Habbatus sawda boleh bertindak sebagai bahan penambah tenaga dan biasanya dijadikan minuman atau sebagai salah satu bahan campuran dalam minuman seperti kopi dan teh,” ulas Shariza.

Selain dijadikan minuman, pengguna bebas membuat pilihan dalam apa bentuk sekalipun seperti kapsul atau minyak.

“Tiada had tertentu dalam pengambilannya malah kajian mendedahkan, seorang individu yang sihat dengan berat badan sebanyak 50 kilogram boleh mengambil antara satu hingga dua sudu teh sehari,” ulasnya.

Bagi sesetengah individu, jika habbatus sawda diambil berlebihan ia akan menyebabkan ketidakselesaan badan, panas badan dan gangguan fungsi tubuh tetapi ia masih lagi selamat untuk diambil.

“Tindak balas bergantung kepada individu dan sebaik-baiknya, ambil dalam sukatan yang disyorkan,” katanya berkongsi tip.

Read more »

Sunday, May 22, 2011

> Jom gi Pianto lgi ~


Us Hadi dan Us Ali yang kekenyangan ~ nk tambah lagi ker?


aspegeti meat ball berharga LE10,00 di Pianto, boleh mencuba sbb mmg sedap giler~ bnyk lagi yg sedap2 smpai pening nk order yg mner..


jemput mkn yerk ~ pinggan dia mcm kuali ~ besar giler..
lps ni ahli bait kita pakat dtg sni yuk

Us Hadi merenung tajam dan Us Fauzi btul2 tak sabar smpai tak mkn..
sampaikan nk tgk camera pun mls ~blah la poji..mls ajak dh ~


Just Oren berharga Le5.00 di Pianto ~ cume Rm 3.00 jer ~ jemput minum ye..


Us Fauzi yg tgh suke ~ yer la first time dtg sni ~ lps ni Us Fauzi blanja plk yerk..


mcm2 menu tau ~ sape yg blm dtg sni bleh dtg la ~ pianto di mushtal karam







Read more »

JADUAL IMTIHAN FASAL 2 DAH KELUAR..!!!!!!


JADUAL IMTIHAN TAHUN 4 SAHAJA


JADUAL SYAFAWI ( SEMUA TAHUN )2011


TAKHALLUF TAHRIRI TAHUN 3
Read more »

Tuesday, May 17, 2011

> Penghuni flat Singapura minum air mayat


BEBERAPA anggota polis memeriksa bumbung flat di Blok 686B,Woodlands Drive 73, Sembawang selepas mayat seorang amahIndonesia ditemui dalam sebuah tangki air kelmarin.


SINGAPURA - Penduduk di beberapa buah flat di Woodlands tidak menyedari bahawa mereka menggunakan air termasuk untuk memasak adalah daripada sebuah tangki air yang mengandungi mayat reput seorang pembantu rumah warga Indonesia yang mati, lapor akhbar Straits Times semalam.

Mereka hanya mengetahui tangki air itu mengandungi mayat wanita tersebut selepas membuat aduan kerana air paip kelihatan berwarna kekuningan dan agak berbuih.

Empat penduduk flat itu di Blok 686B, Woodlands Drive 73, menghubungi Majlis Perbandaran Sembawang untuk membuat aduan tersebut.

Seorang jurucakap polis memberitahu agensi berita Associated French Press, seorang lelaki warga Bangladesh berusia 27 tahun telah ditangkap berhubung kematian pembantu rumah tersebut yang berusia 30 tahun.

Mayat wanita itu ditemui di dalam salah satu daripada lapan tangki air di atas bumbung flat setinggi 15 tingkat itu kelmarin selepas polis menerima panggilan daripada seorang pemberi maklumat dipercayai rakan lelaki Bangladesh tersebut.

"Kejadian ini amat menjijikkan. Semua keluarga saya memakan habis seperiuk sup kacang hijau yang dimasak pada pagi ini," kata seorang penduduk flat tersebut, Choi Ah Moi.

Seorang suri rumah berusia 33 tahun, Ally Lee pula berkata, pembantu rumahnya memasak mi sup untuk anak perempuannya dengan menggunakan air mayat tersebut. "Saya fikir saya mahu membawa anak perempuan saya berjumpa dengan doktor," katanya.

Pembantu rumah itu bekerja di sebuah flat di tingkat enam dan semasa ditemui mayatnya tersebut didapati mengalami luka di belakang badan selain memakai baju-T dan seluar bermuda.

Pengurus Besar Majlis Perbandaran Sembawang, Soon Min Sin berkata, semua air di lapan tangki itu dibuang dan dibasuh dengan menggunakan bahan pembersih kuman
Read more »

> Tunjuk perasaan desak Duta Israel diusir


Polis antirusuhan melepaskan tembakan gas pemedih mata ke arah penduduk Mesir yang mengadakan tunjuk perasaan di hadapan bangunan Kedutaan Israel di Kaherah bagi mendesak Duta Israel ke Mesir diusir, semalam


KAHERAH 16 Mei - Sekurang-kurangnya 24 orang cedera apabila penunjuk perasaan yang menuntut pengusiran duta Israel bertempur dengan polis antirusuhan di luar Kedutaan Israel di sini semalam.

Protes itu termasuk dalam siri demonstrasi yang dilancarkan di serata rantau ini semalam sempena ulang tahun Hari Nakba ke-63 yang membawa kepada penubuhan negara Israel pada 1948.

"Duta Berambus!" Laung penunjuk perasaan yang mengutuk pendudukan Israel di wilayah Palestin dan menuntut pembebasan semua tahanan Palestin.

Polis dengan bantuan tentera melepaskan berpuluh-puluh tembakan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan yang membalas dengan membaling batu dan membakar tayar.

Pertempuran berterusan malam tadi, dengan sebilangan penunjuk perasaan memberitahu polis bahawa mereka tidak akan beredar sehinggalah duta Israel diusir dari negara ini.

Pasukan keselamatan melepaskan tembakan gas pemedih mata yang memenuhi ruang udara, memaksa penunjuk perasaan melarikan diri ke jalan-jalan berdekatan sebelum berhimpun semula dan membaling batu ke arah polis antirusuhan yang mengepung bangunan kedutaan.

Protes semalam, masuk hari ketiga berturut-turut, berlaku hanya beberapa jam selepas pegawai kanan Kementerian Pertahanan Israel, Amos Gilad tiba di Kaherah untuk rundingan dengan pegawai Mesir.

Gilad ialah pegawai tinggi Israel pertama melawat Mesir sejak Hosni Mubarak disingkirkan sebagai Presiden dalam kebangkitan rakyat pada Februari lalu
Read more »

> Ahmadinejad : Osama ditahan sebelum dibunuh



TEHERAN 16 Mei - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad (gambar) mendakwa beliau mempunyai maklumat pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden ditahan terlebih dahulu oleh Amerika Syarikat (AS) sebelum dibunuh oleh tentera negara itu.

"Saya mempunyai maklumat sahih Osama ditahan beberapa ketika oleh tentera AS ... sebelum dia dibunuh semasa dalam tahanan mereka (AS).

"Sila ambil pehatian. Ini penting. Mereka (AS) telah menahannya (Osama) untuk beberapa ketika. Mereka membuatkan Osama jatuh sakit dan kemudian membunuhnya," katanya dalam satu wawancara secara langsung dengan sebuah televisyen Iran.

Ahmadinejad menuduh Presiden AS, Barack Obama mengumumkan kematian Osama unutk kepentingan politik, dengan lain perkataan, mereka membunuh Osama kerana Obama mahu mempertahankan jawatan pada pilihan raya Presiden AS pada tahun depan.

Pada 4 Mei lalu, Menteri Pertahanan Iran, Ahmad Vahidi juga meragui kematian Osama, sambil menyatakan 'ada keraguan' berhubung cara Osama dibunuh.

AS berkata: 'Mereka membuang mayat Osama di laut. Mengapa mereka tidak membenarkan pakar bebas memeriksa mayatnya untuk mengesahkan ia mayat Osama,'' kata Vahidi.
Read more »

> Ibu bapa berkulit hitam dapat anak kulit putih


FRANCIS TSHIBANGU dan Arlette bergambar bersama cahaya mata baru mereka yang berkulit putih dan anak lelaki mereka berusia dua tahun.


LEICESTER, Britain - Satu pasangan suami isteri berkulit hitam begitu terkejut kerana cahaya mata baru mereka merupakan seorang bayi lelaki berkulit putih, lapor sebuah akhbar semalam.

Pasangan itu, Francis Tshibangu, 28, dan Arlette, 25, sebelum ini mempunyai seorang anak lelaki berusia dua tahun yang juga berkulit hitam.

Namun, Arlette melahirkan seorang lagi anak lelaki 11 bulan lalu yang berkulit putih dan berambut perang di sebuah hospital di sini.

Cahaya mata baharu itu didapati bukan sindrom albino yang menyebabkan penghidapnya mempunyai kulit berwarna putih.

"Saya berasa amat terkejut sehingga tidak mampu untuk bercakap dan saya dapat melihat beberapa doktor saling melihat antara satu sama lain dengan berfikir bayi itu bukan milik saya.

"Kemudian Arlette dan saya saling berpandangan dan tersenyum dan saya kemudian tahu bayi itu adalah milik kami," kata Francis yang merupakan seorang pelajar universiti jurusan antropologi.

Menurutnya, dia sudah tinggal bersama dengan isterinya selama tiga tahun dan isu mengenai kecurangan tidak pernah dipersoalkannya.

"Gambaran awal jururawat ialah Arlette mempunyai hubungan sulit. Namun, saya pasti bayi itu milik saya," tambahnya.

Dia berkata, bayi lelaki itu mewarisi hidungnya dan bibir isterinya.

Pasangan itu percaya kelahiran itu berlaku mungkin disebabkan nenek moyang Arlette pernah melahirkan anak berkulit putih enam generasi lalu.
Read more »

Monday, May 16, 2011

> 25 peratus pelajar obes pada 2020?


NASI lemak menjadi pilihan utama ketika tinjauan bagi laporan khas mengenai para pelajar yang mengalami masalah obesiti di Sekolah Menengah Tinggi, Setapak, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 15 Mei – Satu perempat atau 25 daripada 100 pelajar di negara ini dikhuatiri akan mengalami masalah obesiti atau kegemukan pada 2020 yang juga berisiko mempunyai penyakit.

Anggaran tersebut berdasarkan trend peningkatan satu peratus obesiti pelajar setiap tahun yang peratusannya didapati terus meningkat.

Ketua Jabatan Dietetik dan Sajian Hospital Kuala Lumpur (HKL), Ridzoni Sulaiman menjelaskan, anggaran itu berdasarkan kajian pada 2007 yang mendapati hampir 12 daripada 100 pelajar berusia antara 13 hingga 17 tahun mengalami obesiti berbanding hanya dua orang dikesan 10 tahun sebelumnya.

“Maka itu tidak mustahil jika tidak ditangani segera, pada 2020 sejumlah 25 daripada 100 pelajar atau satu perempat daripada mereka akan mengalami masalah itu.

“Jika diperincikan lagi, ini bermakna 10 pelajar dalam kelas yang mengandungi 40 orang adalah pelajar gemuk yang tidak aktif dan berisiko berpenyakit,” katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Pada masa ini terdapat lebih 5.24 juta pelajar sekolah rendah dan menengah.

Ridzoni berkata, walaupun selepas pelbagai pendedahan dan usaha dilakukan kerajaan, gejala obesiti atau kegemukan di kalangan remaja khususnya pelajar sekolah masih gagal diatasi.

“Oleh sebab itu, kantin berperanan sebagai tempat membentuk pemikiran pelajar berkaitan pemakanan seimbang sekali gus boleh mempengaruhi ibu bapa di rumah.

“Seandainya pengusaha kantin sekolah mampu menyediakan hidangan yang mengandungi sayur-sayuran dalam setiap menu, budaya pemakanan sihat secara praktikal dapat dibentuk dan menggalakkan para pelajar membawa amalan tersebut ke rumah,” katanya.

Baru-baru ini, kerajaan telah mengambil langkah proaktif bagi menangani peningkatan masalah tersebut dengan mencadangkan larangan 15 jenis makanan 'tidak sihat' dijual di semua kantin sekolah rendah dan menengah.

Turut dicadangkan ialah supaya indeks jisim badan (BMI) wajib direkodkan dalam kad laporan prestasi pelajar berbanding amalan sebelum ini yang hanya mengkehendaki guru merekodkan berat dan ketinggian pelajar.

Mengambil pengalaman beliau ketika berada di Jepun, Ridzoni berkata, pakar nutrisi dan pengusaha kantin sekolah akan bekerjasama dalam memastikan hidangan dijual adalah sihat.

Tambah Ridzoni, pelajar memerlukan kalori sebanyak 1,500 hingga 2,200 dalam sehari bergantung pada aktiviti harian yang dilakukan dan pihak berkaitan seharusnya peka dengan jumlah kalori yang sepatutnya diambil.

Read more »

16 Mei Selamat Hari Guru ~





Assalamualaikum, sempena hari guru ni, saya Farihan Helmy Bin Rasdi nak mengucapkan SELAMAT HARI GURU pada semua tenaga pengajar seluruh Malaysia dan khususnya pada Ustazah Fadzilah dah Cikgu Mimi di Taska Abim Taman Sri Kota Fasa 2 ( sekarang dah roboh ) pada tahun 1990-1991.

Tidak dilupakan guru2 saya masih saya ingat lagi, Cikgu Kamariah, Kanaisan, Mazlan dan Ustaz Aziz di S.R.K King Edward VII 2 Jalan Lumba Kuda, Taiping, pada tahun 1992 -1998, jasa dan pengorbananmu akan saya kenang sampai bila2.

Terima kasih/syukran tidak terkata saya ucapkan pada semua Guru Maahad Al-Tarbiah Al-Islamiah Jalan Terong, Changkat Jering Taiping pada tahun 1999-2003 yang masih saya ingat, firstly Pengetua saya dulu Allahyarhan Ustaz Samad ( Al-Fatihah ), pengetua sekarang Ustaz Hatta Haji Imran, Ustazah Erni, Ust Jamilah, Ust Rabitah, Us Muhaimin, Us Sirhan, Us Din, Us Salleh, Us Bapak, dan ramai lagi, jasamu akan saya kenang selalu.

Pensyarah2 saya di Kolej Islam Darul Ridzuan Ipoh Perak ( tahun 2004 -2007 ) Us Putra, Ust Hamdi Rahman, Ustazah Rabitah, Us Rizal, Us Fuad, Us Rais dan ramai lagi, ucapan terima kasih tidak terhingga semoga dirahmati dan diberkati ilmu yang dicurahkan.

Kepada Pensyarah Al-Azhar damanhour Mesir, 2008 hinnga sekarang, Dr. Ahmad, Dr Isa, Dr Mahmud Isa, Dr Ibrahim Qandil, Dr Hamdi Rejab, Dr Maqsud dan ramai lagi, Terima kasih atas Ilmu yang dicurahkan pada kami, berkat ilmu yang dicurahkan akan kami kenang, semoga dapat berbakti pada agama ISLAM dan bangsa ~

Ucapan Selamat Hari Guru jugak ditujakan khas buat Ustazah Siti Aminah Sedek di Sekolah S.A.B.A.R semoga dapat memikul amanah dan menjalankan tugas seorang guru yang baik, bertanggungjawab dan berdedikasi pada anak2 murid, selaras dengan tema " guru kearah transformasi ".

~ Ikhlas dari anak didikmu : Farihan Helmy Bin Rasdi
Read more »

Saturday, May 14, 2011

> Imej misteri dalam jentera bomba



GAMBAR ahli keluarga Rozaidi yang dirakam di hadapan sebuah jentera bomba yang memaparkan imej misteri wanita berambut panjang (dalam bulatan) di Dataran Merdeka baru-baru ini.


KUALA LUMPUR – Seorang pemandu peribadi, Rozaidi Ahmad, 42, terkejut dengan kemunculan imej misteri di dalam gambar yang dirakamnya semasa mengunjungi Hari Bomba Malaysia di Dataran Merdeka di sini baru-baru ini.

Menurutnya, imej tersebut yang menyerupai seorang wanita berambut panjang dikesan pada gambar yang dirakam menggunakan kamera digital pada 7 Mei lalu.

“Kami sekeluarga menyedari imej pelik berkenaan dua hari selepas itu semasa anak sulung saya memasukkan gambar-gambar daripada kamera ke komputer riba.

“Kami terkejut apabila ada imej lain yang menyerupai seorang wanita berambut panjang di dalam jentera bomba,” ujarnya kepada Kosmo! di sini semalam.

Read more »

Thursday, May 12, 2011

> Nasihat Untuk Hanima dan Semua Kaum Wanita ~

Rompakan dan kes ragut dijalan raya sebenarnya bukanlah lagi perkara baru bagi rakyat Malaysia. Kes ini semakin hari semakin berleluasa. Sebenarnya ianya berlaku disebabkan kelalaian dan kealfaan kita sendiri. Ramai pemandu kereta yang berseorangan terutamanya kaum wanita dengan senang hati dan slambernyer meletakkan handbag ataupun barang-barang berharga lain ditempat duduk dibahagian depan pemandu tanpa rasa takut sebarang kemungkinan yang akan berlaku.

Video dibawah ini memberi peringatan pada kita semua supaya berhati-hati dengan kes rompakan apabila berhenti di traffic light


video
Read more »

Wednesday, May 11, 2011

> Kempen Jom Hisbah dan Biah Solehah



Kempen ini dibawa khas oleh ketua unit Biah Solehah Damanhur dibawah lajnah Dakwah iaitu saudara Farihan Helmy sempena minggu Biah Solehah
Read more »

Monday, May 9, 2011

> 12 Maut Pertempuran Agama Di Kaherah



BEBERAPA anggota bomba memadamkan kebakaran di sebuah gereja di pinggir Kaherah, Mesir kelmarin.


KAHERAH - Seramai 12 orang maut dalam satu keganasan agama di pinggir Kaherah malam kelmarin.

Ekoran itu, pihak tentera yang memerintah Mesir buat sementara waktu selepas Hosni Mubarak meletakkan jawatan sebagai presiden pada 11 Februari lalu berikrar akan memerangi keganasan agama.

Perdana Menteri sementara, Essam Sharaf membatalkan lawatan ke negara-negara Teluk untuk mempengerusikan mesyuarat kabinet ekoran kejadian tersebut.

Pihak pemerintah kemudian memutuskan untuk menempatkan lebih ramai anggota keselamatan dekat dengan lokasi rumah ibadat.

Kabinet juga memutuskan untuk mengetatkan undang-undang untuk menjadikan serangan rumah ibadat sebagai satu jenayah.

Keganasan agama itu berlaku selepas 500 anggota konservatif Muslim berhimpun kelmarin untuk menuntut sekumpulan penganut Kristian menyerahkan seorang wanita Islam yang dipercayai telah menukar agama

Kumpulan Muslim itu kemudian disertai penduduk seagama yang meminta mereka dibenarkan memasuki sebuah gereja untuk melihat wanita tersebut.

Ketegangan kemudian berlaku menyebabkan kebakaran gereja, tembakan senjata api dan kedua-dua pihak saling membaling bom api serta batu.

Seramai 232 orang cedera dalam kejadian itu manakala perintah berkurung dikuatkuasakan di kawasan gereja tersebut sehingga pagi ini.
Read more »

Sunday, May 8, 2011

> Tempahan Kitab Syamail Muhammad S.A.W ( Keperibadian Rasulullah ) Edisi Bahasa Indonesia


Sesiapa yang berminat dengan kitab ini, sila buat tempahan kepada :
Us Farihan : 0113711262, Us Aiman : 0143936463



Salah satu karya terbaik mengenai keperibadian dan akhlak Rasullah S.A.W. Ini ialah karya Imam Al-Tarmizi terbitan Telaga Biru..


kulit dan helaian keras yang berkualiti, Kitab ini berharga LE90 sahaja, sila buat tempahan segera!!





Read more »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"islamic Template" designed by hafidz