Friday, May 22, 2009

> Ulama Indonesia benarkan Facebook



SURABAYA 22 Mei - Ulama Indonesia yang membincangkan bahaya populariti laman web rangkaian sosial Facebook, hari ini memutuskan bahawa umat Islam boleh menggunakannya untuk berhubung dengan rakan-rakan dan melakukan kerja, tetapi bukan untuk bergosip atau bermain cinta.

Fatwa itu dikeluarkan selepas mesyuarat dua hari badan ulama di negara yang memiliki penduduk beragama Islam paling ramai di dunia.

Sekitar 700 ulama bersetuju menyediakan draf garis panduan melayari Internet selepas menerima aduan mengenai Facebook dan beberapa laman web rangkaian sosial lain yang dikatakan menggalakkan zina, kata jurucakap penganjur, Nabil Haroen.

"Mereka memutuskan bahawa Facebook adalah haram sekiranya digunakan untuk tujuan bergosip dan menyebarkan fitnah.

"Penggunanya juga tidak boleh menanyakan soalan lucah atau apa jua cara yang menggalakkan kelakuan tidak beradab," katanya lagi.

Namun para ulama mengakui terdapat kebaikan dalam laman web seperti Facebook dan beberapa cara baru untuk berkomunikasi seperti khidmat pesanan ringkas (SMS) atau sidang video.

Perintah sepanjang 300 perkataan oleh badan ulama Indonesia juga sedar teknologi hari ini memudahkan golongan muda berhubung kerana tiada lagi 'kekangan sempadan dan masa' seterusnya membolehkan mereka mengenali satu sama lain untuk mengetahui mereka sepadan atau tidak.

Facebook tidak mengeluarkan sebarang ulasan hari ini namun sebelum ini menyatakan bahawa pengguna laman ini biasanya menggunakannya untuk berhubung dengan kawan-kawan, keluarga atau mencari maklumat mengenai isu tempatan dan antarabangsa. - AP

> dipetik dari Sumber Utusan Malaysia 23 Mei 09

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"islamic Template" designed by hafidz