Tuesday, February 10, 2009

MENYELUSURI SEJARAH SINAI..

Assalamualaikum, hy sahabat2..saya nk story sikit kt pengunjung blog sye ni ha.. Segitiga Sinai merupakan sebuah dataran yang mirip sebuah pulau,klo kwn2 nak tau la dataran ni diapit oleh 2 buah teluk iaitu teluk Suez di sebelah barat dan Teluk aqabah di sebelah Timur.Berkeluasan 61 ribu km persegi dgn dibahagikan dengan 2 buah wilayah iaitu Sinai utara dan sainai Selatan dan hamir dari keluasan muka bumi Sinai adalah padang pasir dan batu. Di batasi dengan laut tengah iaitu laut Inggeris di utara dan laut merah di sebelah selatan yg memisahkan benua asia dan afrika dan terusan suez di bebelah barat.

Pelbagai peristiwa kenabian pernah berlaku disini dimulai dgn nabi Ibrahim dalam perjalanan ke syam, Nabi Musa yg berbicara dgn Tuhan di lembah suci Sinai ( wadi Muqaddas Thuwa) sebagaimana yg telah diceritakan dalam Al-Quran dalam surah toha ayat 11 dan 12 yg bermaksud : "Sesungguahnya akulah Tuhanmu, sebab itu bukan terompahmu, sesungguhnya kau berada di lembah Suci thuwa".

Disini Juga terletaknya makam Nabi Soleh Dan Nabi Harun. Inilah serba sedikir sejarah Sinai di Mesir..klo korang nak tau dgn lebih terperinci..tgk jejak Rasul la..k salam..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"islamic Template" designed by hafidz