Wednesday, September 16, 2009

Ulang Tahun yang ke -2 di Mesir

assalamualaikum..

Selamat tghri semua, saya sbnrnyer x de keje nak wt pagi ni, skg ramadhan yg ke-27 dah..ade 3 hari lagi nak raya, skg 17 September 2009, cukup 2 Tahun saya kat Mesir ni, teringat pulak mase mula2 dtg 17 September 2007 dulu, terase cepat sgt berlalu, sedar tak sedar dah 2 tahun saya kat bumi Anbia' ni, mcm2 dugaan dan rintangan sepanjang kat Bumi Barakah ni, klo nak dicerita start datang smpai skrg ni mmg x akan abis, pe2pun saya bersyukur sgt2 sbb berpeluang jugk dpt dtg belajar disini, impian mase kecik lagi.

Masuk Ramadhan kali ni dah 3 kali saya beraye kat Mesir, tak sangka plak dah 3 kali beraye kt sini tanpa mak ayah dan adik beradik di Malaysia, terase rindu sgt6 nak beraye di Malaysia, dah lame tak makan ketupat ngn lemang..kepada kawan2 saya di Malaysia tu, jgn la sedih pulak..nnti kita akan beraya same jugk..cube xde peluang dn runag nak balik buat mase ni, peperangan belum selesai, tggu la kelibat aji_boughty nnti.

Kepada sahabat2 dan pengunjung blog yg setia lagi budiman, dikesempatan yg ada ni, saya nak ucapkan Selamat menjalani ibadah pose dan selamat menyambut Hari lebaran semoga bahgia dan ceria selalu, Maaf zahir dan batin..semoga kita dapat bersua lagi.

Kepada Farihan Helmy, semoga maju jaya dan sofi untuk imtihan tahun akhir ni. amin..

k assalamualaikum.
Read more »

Berita Baik Buat Pelajar STAM

Lulusan STAM boleh masuk IPTA


MUHYIDDIN berkata sesuatu kepada Yusof Noor (dua dari kanan), Jamil Khir dan Khaled Nordin (kiri) selepas mempengerusikan mesyuarat di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Lulusan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) kini diterima untuk mengikuti pengajian di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) berikutan keputusan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang mengiktiraf peperiksaan itu setaraf dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Selain itu, katanya, sebuah jawatankuasa khas akan ditubuhkan bagi menyelaras kurikulum pengajian Jawi, al-Quran, Arab, Fardu Ain (j-QAF) dan Kelas Agama serta Fardhu Ain (KAFA) bagi mengelak pertindihan.

"Jawatankuasa yang dibentuk diberi tanggungjawab untuk meneliti antara lain (soal) mengelak pertindihan termasuk berkaitan kurikulum pembelajaran pengajian Islam yang sedang dilaksanakan sekarang dan apa yang terkandung di bawah KAFA.

"Ini termasuk soal tenaga pengajar dan kelayakan guru yang mengajar, soal pensijilan dan akreditasi, selain meneliti soal infrastruktur, kelengkapan pembelajaran dan pengajaran pendidikan Islam sama ada di sekolah kebangsaan atau di KAFA sendiri,'' katanya selepas mempengerusikan mesyuarat dengan Kementerian Pengajian Tinggi dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengenai hala tuju pengajian aliran agama di sini semalam.

- dipetik dari Kosmo 16hb 9 2009



Read more »

>STAM, STPM setaraf

Read more »

Monday, September 14, 2009

> SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI MAAF ZAHIR BATIN.

kepada Ibu Bapa saya, Rasdi Bin Sulaiman dan Faridah binti Mohamad, Selamat Menjalani Ibadah Puasa dan Selamat Hari Raya Idul Fitri semoga diberikan kesihatan dan dipanjangkan Umur.



Selamat Hari Raya Idul Fitri Maaf Zahir Batin.


Selamat Menyambut Hari Raya Idul Fitri pada semua
dan Maaf Zahir Batin
.

Jutaan terima kasih diucapkan kepada yang terlibat dalam pembikinan adob semoga sihat sentiasa dan dimurahkan rezeki. Kepada sahabat2 saya di Seluruh Mesir, di Malaysia dan dimana jua, saya nk memohon ribuan kemaafan kepada semua andaikata saya ada
terlanjur perbuatan, tersalah kata dan sebaginya kepada sahabat2 semua
secara sengaja ataupun secara tak sengaja, semoga hidup saya
dan kalian semua diberkati oleh Allah Taala. Sekali lagi
saya menyusun10 jari memohon kemaafaan dari
hujung rambut sampai hujung kaki.
Ikhlas
Read more »

Sunday, September 13, 2009

koleksi gambar di Tanah Haram

Perkuburan Baqi' di Madinah,
Perkuburan Baqi' yang padat sentiasa ada ruang walaupun setiap hari ada saja
orang meninggal dunia. Sepanjang saya berada di Madinah, setiap waktu ada sahaja orang meninggal Dunia.

Sesiapa sahaja yg meninggal dunia di Madinah akan dikuburkan di Baqi'
Perkuburan Baqi' betul2 disebelah kiri Masjid Nabawi Di Madinah. Disini juga terdapat Makam Saidina Usman Bin Affan dan Para sahabat yang lain.

Inilah kilang mencetak naskah Al-Quran di Madinah, kilang mencetak terbesar Dunia. Dapat free senaskah Al-Quran bagi sesiapa yang melawat kilang ini.
Al-Quran yang akan di wakaf dan di eksport ke Serata Dunia.


Sekarang saya berada di tempat persembunyian Nabi Muhammad S.A.W di Jabal Uhud di Madinah semasa Nabi Muhammad S.A.W tercedera semasa Perang Badar, sehingga skrg terdapat bau wangi dupercayai kesan daripada darah yang Nabi yang mengalir dibatu tersebut, saya sendiri yang membaunya,mmg betul2 wangi tau,wangi ni mmg lain daro yang lain lah, kalo nak tahu pegi la ziarah disini.


Kurma Ajwah yang berharga SR100, mahal betul..


Didalam Masjid Quba'..masjid yang pertama dibina oleh Rasulullah S.A.W di Madinah.


Ni la Hotel Dar Uhud Al-jadid tempat kami menginap di Madinah selama 8 hari, jauh hotel ni ke Masjid Nabawi 17 minit.


Bersama sahabat2ku di tingkat atas Masjidil Haram.
Read more »

selamat bertemu kembali

Dari kiri Dr Nash dari Kuliah Perubatan Alex,
Al-Fadhil Ustaz Syukor Al-Makki dan saya kat tingkat atas skali Masjidil Haram
selepas solat Subuh 26hb Ogos 2009



Assalamualaikum, bersua kembali selepas sekembalinya saya dari menunaikan ibadah umrah, alhamdulillah segala puji bagi Allah Taala pencipta sekelian alam, setinggi-tinggi syukur kehadrat ilahi dipanjangkan umur dan dipermudahkan segala urusan disana walaupun sepanjang di tanah Haram setiap waktu solat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi ada je orang meninggal dunia, kadang2 teringat diri ni yang banyak dosa dan serba kekurangan, macamne la nk menghadap Allah nanti..mudah2han mati dalam iman.

Alhamdulillah walaupun dah 2 minggu saya smpai sini, tapi terasa mcm baru jer balik dari umrah smlm, maaf la kawan2 sbb lamer tak cagho ( ckp org kelantan ) pasal blog ni, rase2 last saya antar blog 27 Julai 2009, pe2 pun syukran awi2 saya ucapkan pada sahabat2 semua yg sll berdoa sepanjang saya kat sana, doa2 yang sahabat2 kirimkan pada ana dah pun doakan kat sane, kt tempat mustajab lagi..

walaupun dah balik 2 minggu lepas lagi,entah la raser mcm dah tak nak main blog jer lagi, malas dah nak post pe2 lagi, tapi memandangkan adik beradik yg nk tgk, kena la post..maaf la pada kawan2 yg sll mengunjung blog saya yg tak seberapa ni..i'allah lepas ni ana akan kirimkan post lagi..tunggu lah..tgh semangat nak main blog balik ni..

k lah..orang dah qamat ni, nak solat asar dulu, bersua lagi..

assalamualaikum.
Read more »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"islamic Template" designed by hafidz