Friday, May 29, 2009

> Obama berucap di Universit Kaherah

KAHERAH 29 Mei - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama dijangka berucap kepada dunia Islam dari dewan utama Universiti Kaherah di sini pada 4 Jun ini.

Sebagai persiapan, pentadbiran universiti menangguhkan peperiksaan pelajar yang dijadual diadakan pada Khamis ini dan perkhidmatan keselamatan Presiden Mesir, Hosni Mubarak mengambil alih kampus.

Walaupun kedutaan AS di sini belum mengesahkan tempat Obama menyampaikan ucapan itu, pegawai Mesir berkata, Universiti Kaherah akan menjadi lokasi untuk Obama menyampaikan ucapannya dengan tujuan memulihkan hubungan AS dengan dunia Islam.

Jurucakap universiti, Sami Abdel-Aziz berkata, sudah '90 peratus' pasti Obama akan berucap di kampus yang terletak dekat sebuah dataran yang dikeliling pohon palma di tebing barat Sungai Nil.

Kampus yang pernah menjadi medan protes pelajar prodemokrasi itu akan menjadi latar belakang simbolik yang dikaitkan dengan pendidikan liberal Arab untuk Obama menyampaikan ucapannya.

Antara lepasan Universiti Kaherah ialah penulis yang memenangi Hadiah Keamanan Nobel, Naguib Mahfouz.

"Ia merupakan simbol fahaman liberal di Mesir. Pelajar dihantar ke Eropah untuk mendapat ijazah sarjana muda dan kembali mengajar di sini.

"Universiti ini dimaksudkan sebagai tingkap kepada dunia," kata penulis Mesir, Ali Salem.

Universiti Al-Azhar turut termasuk dalam senarai pendek untuk dipertimbangkan sebagai lokasi Obama menyampaikan ucapan, tetapi pegawai keselamatan Mesir berkata, kawalan keselamatan lebih mudah diperketatkan di Universiti Kaherah berbanding Al-Azhar. - AP

dipetik dari utusan malaysia 30 Mei

Read more »

Thursday, May 28, 2009

> Masih banyak makanan guna asid borik



KERATAN Kosmo! 24 Februari 2006.


GEORGE TOWN - Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) kesal dengan langkah Kementerian Kesihatan yang tidak mengambil perhatian serius terhadap gesaannya sejak 25 tahun ini berhubung larangan penggunaan asid borik dalam makanan.

Ketika ini, kajian persatuan itu mendapati, penggunaan bahan terlarang yang menjadi agen penyebab kanser dan merosakkan anggota dalaman badan itu semakin meluas dalam bahan makanan yang diminati ramai.

Melalui ujian terbaru CAP, pelbagai jenis makanan seperti bak chang (ladu Cina), mi kuning, kuew teow dan kuih nyonya didapati mempunyai kandungan asid borik yang tinggi.

Pengerusi CAP, S.M. Mohamed Idris berkata, pihaknya telah membuat aduan rasmi terhadap Kementerian Kesihatan berhubung perkara itu sejak 1984 tetapi sehingga kini tiada langkah drastik yang diambil.

"Satu sampel bak chang mengandungi 569 bps (bahagian per sejuta) asid borik, mi kuning pula antara 6.51 hingga 296 bps dan kuih nyonya antara 0.78 hingga 13.5 bps.

"Ia memudaratkan tubuh jika diambil secara rutin dan kebanyakannya terkandung dalam makanan yang kerap dimakan seperti mi dan kuih-muih," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini semalam.

Asid borik adalah toksik yang boleh membawa kepada keracunan, penyakit gastrousus, kerosakan buah pinggang dan hilang selera makan.

dipetik dari KOSMO 27 Mei

Read more »

Sunday, May 24, 2009

> Kunyit bantu turunkan lemak



Komponen 'curcumin' juga bantu kurangkan berat badan

WASHINGTON: Khasiat dan kebaikan kunyit terus terbongkar apabila satu kajian yang dibuat ke atas tikus mendapati bahan itu boleh membantu mengurangkan berat badan dan menekan perkembangan tisu lemak.

Penyelidik di Pusat Penyelidikan Zat mengenai Penuaan, Jean Mayer, di Universiti Tufts mendakwa, curcumin, polyphenol utama yang ditemui dalam kunyit, mengurangkan kenaikan berat pada tikus.

Pasukan penyelidik mengkaji tikus yang diberi makan makanan lemak tinggi yang ditambah dengan curcumin.


“Pertambahan berat ialah hasil pertumbuhan dan perkembangan tisu lemak, yang tidak boleh berlaku kecuali saluran darah baru terbentuk, proses dikenali sebagai angiogenesis.

“Berdasarkan data kami, curcumin menekan aktiviti angiogenic dalam tisu lemak tikus yang diberi makan makanan tinggi lemak,” kata penulis kanan yang juga pengarah Makmal Biologi Vaskular, di pusat itu, Mohsen Meydani.

Beliau, bagaimanapun menambah mereka tidak tahu sama ada keputusan itu boleh digunakan pada manusia kerana tiada kajian pernah dibuat mengenai perkara itu.

Salah satu komponen kunyit ialah curcumin, jenis phytochemical dikenali sebagai polyphenol. Penyelidikan mendapati phytochemicals, iaitu kimia yang ditemui pada tumbuh-tumbuhan, dapat membantu mencegah penyakit. Sebagai komponen bioaktif kunyit, curcumin sedia diserap untuk kegunaan tubuh.

Meydani dan pasukannya mengkaji tikus yang diberi makanan tinggi lemak selama 12 minggu. Kumpulan diberi makanan tinggi lemak pertama diberi tambahan dengan 500 miligram curcumin manakala kumpulan kedua tidak diberi makan bahan itu.

Kedua-dua kumpulan haiwan uji kaji itu memakan pada jumlah sama, menunjukkan curcumin tidak menjejaskan cita rasa tetapi tikus yang diberi makanan tambahan curcumin tidak mencatatkan kenaikan berat badan seperti tikus yang tidak diberi bahan itu.

“Curcumin nampaknya faktor utama menyebabkan pengurangan lemak tubuh pada kumpulan yang mendapat makanan tambahan. Pada tikus itu, kami meneliti penekanan kepadatan microvessel pada tisu lemak, petanda kurang pertumbuhan saluran darah dan oleh itu mengurangkan lemak.

“Kami juga mengesan paras rendah kolesterol darah dan lemak dalam hati tikus itu,” katanya. - Agensi

> dipetik daripada berita harian
Read more »

Friday, May 22, 2009

> Blogger tertua meninggal dunia


MADRID 22 Mei - Seorang warga emas negara ini yang mengumumkan dirinya sebagai blogger tertua di dunia dan mendapat perhatian global melalui Internet, meninggal dunia semalam pada umur 97 tahun, lapor pegawai dan laporan media.

Maria Amelia Lopez, yang diperkenalkan kepada dunia blog oleh seorang cucunya, menggabungkan unsur humor dan nostalgia ketika mengenangkan kehidupan semasa pemerintahan diktator Francisco Franco, menjadikannya popular.

''Hari ini adalah hari jadi saya dan cucu saya yang sangat kedekut memberikan saya satu blog,'' tulis Lopez pada cerita pertama di dalam blognya iaitu amis95.blogspot.com pada 23 Disember 2006.

Blog warga emas itu dengan pantas mengecap populariti setelah media melaporkan ia dikunjungi lebih 1.5 juta pengunjung. Blog itu juga membolehkan Lopez bertemu Perdana Menteri, Jose Luis Rodriguez Zapatero, yang disokongnya secara terbuka.

Pada musim panas, nenek itu biasanya menulis blog daripada rumahnya di tepi laut dekat Muxia, barat laut Sepanyol, itu tempat kelahirannya pada 1911 dan dari rumah ladang di Galician di mana dia tinggal sepanjang tahun bersama cucunya, Daniel.

Blog Lopez menyentuh mengenai masalah kesihatan peribadinya, daripada pertemuannya dengan doktor disebabkan pening sehinggalah pandangannya terhadap peristiwa-peristiwa terkini; daripada keganasan puak pemisah Basque hinggalah kepada dakwaan angkuh nuklear Iran.

Dia akan menulis blog tanpa mengikut masa, kadang-kadang seminggu sekali atau setiap hari dengan bantuan cucunya disebabkan masalah katarak yang membataskan penglihatannya. - AFP

> dipetik dari utusan Malaysia
Read more »

> Ulama Indonesia benarkan Facebook



SURABAYA 22 Mei - Ulama Indonesia yang membincangkan bahaya populariti laman web rangkaian sosial Facebook, hari ini memutuskan bahawa umat Islam boleh menggunakannya untuk berhubung dengan rakan-rakan dan melakukan kerja, tetapi bukan untuk bergosip atau bermain cinta.

Fatwa itu dikeluarkan selepas mesyuarat dua hari badan ulama di negara yang memiliki penduduk beragama Islam paling ramai di dunia.

Sekitar 700 ulama bersetuju menyediakan draf garis panduan melayari Internet selepas menerima aduan mengenai Facebook dan beberapa laman web rangkaian sosial lain yang dikatakan menggalakkan zina, kata jurucakap penganjur, Nabil Haroen.

"Mereka memutuskan bahawa Facebook adalah haram sekiranya digunakan untuk tujuan bergosip dan menyebarkan fitnah.

"Penggunanya juga tidak boleh menanyakan soalan lucah atau apa jua cara yang menggalakkan kelakuan tidak beradab," katanya lagi.

Namun para ulama mengakui terdapat kebaikan dalam laman web seperti Facebook dan beberapa cara baru untuk berkomunikasi seperti khidmat pesanan ringkas (SMS) atau sidang video.

Perintah sepanjang 300 perkataan oleh badan ulama Indonesia juga sedar teknologi hari ini memudahkan golongan muda berhubung kerana tiada lagi 'kekangan sempadan dan masa' seterusnya membolehkan mereka mengenali satu sama lain untuk mengetahui mereka sepadan atau tidak.

Facebook tidak mengeluarkan sebarang ulasan hari ini namun sebelum ini menyatakan bahawa pengguna laman ini biasanya menggunakannya untuk berhubung dengan kawan-kawan, keluarga atau mencari maklumat mengenai isu tempatan dan antarabangsa. - AP

> dipetik dari Sumber Utusan Malaysia 23 Mei 09
Read more »

Gadis 17 tahun jadi doktor


DR. RIANA


YOGYAKARTA - Seorang remaja kelahiran Banda Aceh, Riana Helmi menjadi doktor pada usia 17 tahun 11 bulan, lapor sebuah akhbar semalam.

Dr. Riana yang bertubuh kecil berjaya menamatkan pengajian selama tiga tahun enam bulan dengan memperoleh purata nilai gred kumulatif 3.67.

"Ya, Alhamdulillah, saya menjadi siswazah perubatan termuda," kata gadis itu di Universiti Gadjah Mada, di sini.

Dr. Riana lahir di Banda Aceh, Nanggroe, Aceh Darussalam pada 22 Mac 1991 dan dia mendaftar memasuki fakulti perubatan universiti itu pada September 2005 menerusi saluran bakat istimewa.

Ketika itu, dia berumur 14 tahun.

Gadis itu tidak menyembunyikan kesukarannya ketika menyiapkan tugasan ketika belajar bersama pelajar yang lebih tua daripadanya.

"Kesulitan kerana tugas yang banyak tetapi syukurlah semua itu dapat saya atasi," katanya yang belajar mengenai kanser payu dara.

Dr. Riana bercita-cita untuk melanjutkan pengajiannya dengan menjadi doktor pakar.

Sejak kecil, dia dikenali kerana memiliki kecerdasan yang istimewa ketika belajar di sekolah menengah di Sukabumi, Jawa Barat dengan melompat kelas.

Dia akan menjadi doktor perubatan sepenuh masa selepas dua tahun menjalani latihan.

"Saya sama seperti pelajar-pelajar lain yang tidak menumpukan sepenuh masa hanya dengan belajar," katanya. - Agensi

Read more »

Monday, May 18, 2009

Salam Ukhwah Untuk Semua

> Assalamualaikum semua sahabat2 handai di meluruh Mesir dan Termasuk Malaysia,ana farihan helmy Bin Rasdi Pelajar Tahun 3 Kuliah Syariah Wal-Qanun Damanhur Syu'bah Syariah Islamiah ingin mengucapkan selamat berimtihan semoga kalian semua diberi kejayaan dalam imtihan kali ini dan seterusnya.

> Kepada semua sahabat2,ana ingin memohon ribuan kemaafan seandainya ana insan yang lemah secara sengaja dan tak sengaja terbuat salah pada sahabat2 semua khususnya sahabat2 di Damanhur Mesir..diharapkan sahabat2 semua dapat memaafkan ana,yang baik datang daripada Allah Taala, yang buruk dan salah itu datang daripada dari ana sendiri, hakikatnya semuanya daripada Allah Taala dengan kekuasaanya.

> Kita sama-sama berdoa moga2 kita semua berjaya di dunia dan akhirat. Ameen.. Selamat Berimtihan..

> ikhlas daripada Farihan Helmy Bin Rasdi.
Read more »

> Keli Zat Babi Haram Dimakan



KERATAN Kosmo! semalam.


KUALA LUMPUR - Ikan keli yang diternak di 10 kolam ternakan di Perak yang didakwa menggunakan air sisa kumbahan ladang ternakan babi adalah haram dan tidak boleh dimakan oleh umat Islam.

Menurut penceramah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah, ikan keli tersebut secara automatik telah memakan pelbagai sisa najis babi daripada air sisa kumbahan yang disalurkan terus ke kolam ternakan itu.

Katanya, apabila warna, rasa dan rupa air tersebut telah berubah, maka air tersebut sudah menjadi najis Mughallazah iaitu najis paling berat dalam Islam.

"Jika jumlah kolam yang terima air sisa kumbahan dari ladang babi itu banyak, maka ikan yang hidup di dalam kolam dan seterusnya memakan sisa kumbahan itu adalah secara automatik haram dimakan," katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan seorang pengusaha ternakan ikan keli di Perak yang didakwa menggunakan air kumbahan dari ladang ternakan babi untuk ternakan ikan itu di 10 buah kolam miliknya.

Sisa dan air kumbahan yang disalurkan ke kolam itu dipercayai mendap ke bawah dan menjadi makanan ikan manakala mendapan itu pula menyebabkan permukaan kolam seolah-olah diselaputi lumut.

Sementara itu, Mufti Selangor, Datuk Mohd. Tamyes Abd. Wahid pula berkata, ikan keli itu akan menjadi haram jika makanan ikan peliharaan itu sejak dari kecil hingga dewasa terdiri daripada sisa kumbahan babi.

"Jika itu keadaannya, ia sudah menjadi darah daging kepada ikan-ikan tersebut dan hal ini diputuskan haram kerana sukar untuk dipisahkan antara najis dan ikan-ikan tersebut," tegas beliau.

Read more »


Mesir anjur Islamic Idol

KAHERAH 17 Mei - Api tersembur keluar dari pentas utama dan kabus mengelilingi seorang lelaki muda berjubah sebelum dia menghampiri mikrofon dan merenung serius ke arah kamera dan memulakan nyanyian yang diiringi alunan irama gendang.

"Saya mengakui Allah sebagai Tuhan, agamaNya sebagai anutanku, dan PesuruhNya sebagai ikutanku," demikian lirik nyanyian yang didendangkan di depan penonton yang dipisahkan antara lelaki dan wanita.

Pemuda ini adalah seorang peserta dalam rancangan realiti format American Idol versi Islam yang dilancarkan bagi mencari dan mempromosi bakat untuk saluran video berunsur Islam yang pertama dalam dunia Arab.

Stesen televisyen satelit, 4shbab yang membawa maksud 'Untuk Pemuda-pemudi' adalah hasil buah fikiran petugas media Mesir, Ahmed Abu Heiba yang menegaskan misinya adalah untuk menyebarkan mesej bahawa orang Islam juga boleh menjadi moden dan berhubung dengan dunia hari ini.

"Sebelum ini, kita gagal menyebarkan mesej ini. Apa yang saya cuba lakukan adalah menggunakan bahasa universal muzik untuk menunjukkan rupa sebenar Islam," kata Abu Heiba semasa ditemuramah baru-baru ini.

Saluran baru yang dilancarkan pada Februari dan dapat ditonton di negara-negara Arab adalah satu usaha untuk menarik perhatian anak muda yang lebih mementingkan agama dan pada masa sama, berdepan pengaruh pop Barat. - AP

Read more »

Tuesday, May 12, 2009

> Obama ditawar berucap di Universiti Al-Azhar


Obama ditawar berucap di Universiti Al-Azhar

KAHERAH 11 Mei - Ulama dan pemimpin tertinggi Sunnah, Sheikh Mohammed Sayyed Al-Tantawi menawarkan pusat keilmuan terunggul Islam, Universiti Al-Azhar di sini sebagai tempat untuk Presiden Amerika Syarikat (AS) menyampaikan ucapan sulungnya kepada umat Islam ketika memulakan lawatannya ke dunia Islam bulan depan.

Kata Al-Tantawi, sebagai pusat ketamadunan Islam dan berhaluan sederhana, Al-Azhar adalah lokasi terbaik bagi Obama menyampaikan ucapannya kepada umat Islam seluruh dunia.

Agensi berita Mesir, MENA melaporkan, Obama yang berjanji untuk merapatkan hubungan antara AS dengan dunia Islam melalui dialog merancang akan menyampaikan ucapannya kepada umat Islam pada 4 Jun ini.

Pada Jumaat lalu White House mengumumkan bahawa Obama akan memulakan usaha meningkatkan keyakinan dan hubungan antara AS dan umat Islam, tetapi tidak menyebut kenapa Mesir menjadi pilihan bagi menyampaikan ucapannya itu. - AFP



Read more »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"islamic Template" designed by hafidz