Monday, February 23, 2009

Kaherah Sasaran Bom

Bazar 1,500 tahun jadi sasaran bom


ANGGOTA polis Mesir berkawal di luar kawasan yang menjadi lokasi letupan bom di bazar Khan el-Khalili, Kaherah kelmarin.


KAHERAH - Polis Mesir semalam menyatakan seramai tiga suspek ditahan berhubung kejadian letupan bom di sebuah bazar terkenal di Kaherah yang menyebabkan seorang remaja Perancis mati manakala 25 yang lain cedera.

Serangan kelmarin merupakan keganasan paling buruk terhadap warga Barat di Mesir sejak 2006 namun sehingga kini tidak ada pihak tampil mengaku bertanggungjawab.

Bom berkenaan meletup di laluan kafe dan restoran di Khan al-Khalili yang wujud sejak 1,500 tahun lalu.

"Selain tiga suspek itu, beberapa orang turut ditahan untuk disoal siasat," kata seorang pegawai polis.

Remaja Perancis berumur 17 tahun itu mati di hospital. Mangsa menyertai kumpulan 54 remaja dari Paris untuk membeli-belah cenderamata di kawasan tersebut untuk dibawa pulang.

Letupan itu turut mencederakan 17 rakannya termasuk seorang berada dalam keadaan parah.

"Letupan itu sangat kuat. Orang ramai menjerit dan kami lari bertempiaran," kata seorang ahli rombongan, Romy Janiw, 28.

Menteri Kesihatan Mesir, Nasir Rasmi berkata, mangsa yang cedera termasuk seorang warga Jerman, Arab Saudi (tiga) dan Mesir (empat).

"Kebanyakan kecederaan berpunca daripada objek tajam," kata Nasir.

Saksi dan polis memberitahu, dua butir bom dilempar dari atas bumbung yang bertentangan dengan bazar tersebut.

Bom kedua tidak meletup dan ia dimusnahkan oleh pihak berkuasa, kata sumber polis. - AFP

Read more »

Remaja Perancis Terbunuh di Kaherah

Remaja Perancis terbunuh


PEKARANGAN bazar di luar Masjid Hussein di Kaherah yang selalunya sibuk, menjadi lengang ekoran kejadian letupan bom, yang mengakibatkan seorang remaja Perancis terbunuh, semalam. - AFP


KAHERAH 23 Feb. - Seorang remaja perempuan dari Perancis terkorban dan 25 lagi, kebanyakan mereka warga asing cedera dalam satu letupan bom buatan sendiri di sebuah bazar berusia 650 tahun yang penuh sesak dengan pelancong, awal malam tadi.

Polis menemui bom kedua dalam tempoh sejam kemudian dan berjaya mematikannya.

Pegawai keselamatan berkata, tiga orang telah ditahan berhubung serangan maut pertama ke atas warga Barat di Mesir sejak 2006.

Seorang pakar mengenai fahaman militan berkata, serangan itu mungkin sebagai tindak balas terhadap kempen keganasan Israel ke atas Genting Gaza pada bulan lepas.

"Kami melayan pelanggan seperti biasa dan tiba-tiba berlaku satu letupan kuat.

"Pengunjung lari bertempiaran dan sesetengahnya cedera disebabkan rempuhan dan bukan kerana letupan itu," kata seorang pelayan di sebuah kafe berdekatan, Magdy Ragab.

Pelancongan adalah antara sumber pendapatan asing utama bagi Mesir dan industri itu pernah menjadi sasaran pada masa lepas dalam usaha untuk merosakkan kedudukan kerajaan yang kini cuba merundingkan gencatan senjata berpanjangan di Gaza.

Letupan malam tadi menggegarkan plaza utama di Khan el-Khalili, sebuah bazar yang popular di kalangan pelancong dan terletak bersebelahan Masjid Hussein.

Percikan darah kelihatan pada batu-batu di hadapan masjid tersebut ketika jemaah baru selesai mengerjakan solat Maghrib.

Laporan awal mengatakan dua butir bom tangan dilontar ke tempat kejadian tetapi kerajaan mengesahkan, serangan itu melibatkan sebutir bom buatan sendiri yang diletakkan di bawah bangku di plaza utama. - AP

Read more »

SEORANG MATI 20 CEDERA DI HUSSAIN KAHERAH

One killed in Egypt mosque blast

The historic district was the scene of a previous bomb attack in 2005 [AFP]

One person has been killed and about 19 people, mostly foreigners, injured in a bomb blast outside Egypt's historic Hussein mosque in Cairo.

Police said the person killed in the explosion on Sunday in the popular tourist area was a French woman.

Passersby were injured after being hit by stone and marble fragments after the bomb went off outside the mosque, a police official at the scene said.

French and German nationals were among the wounded.

"It was an explosive, perhaps a hand grenade," one police official said.

The Egyptian MENA news agency, quoting eyewitnesses, said the explosive devices were thrown from the roof of a nearby hotel.

Blood stains could be seen in the front courtyard of the mosque, next to the famed Khan el-Khalili bazaar.

Police detonated a second device without causing any injuries.

Blast investigated

Riot police cordoned off the area and sniffer dogs could be seen as worshippers were being evacuated from the mosque.

Timeline: Attacks in Egypt

"I was praying and there was a big boom and people started panicking and rushing out of the mosque, then police came and sealed the main door, evacuating us out of the back," said Mohammed Abdel Azim, who was inside
the mosque at the time.

It was not clear who was behind the attack or if tourists had been deliberately targeted.

"Investigations are at a preliminary stage at the moment," Amr el-Kahky, Al Jazeera's correspondent in Cairo, said.

"It is very difficult to speculate whether foreigners were the target of this attack.

"All the Islamic groups that were operating and were violent in the nineties [in Egypt] have issued an initiative in which they declared a unilateral ceasefire against the Egyptian government."

The historic district was the scene of a previous bomb attack in 2005 in which two tourists were killed and 18 wounded.

Read more »

Thursday, February 19, 2009

Penemuan Tergempar Abad ini!!


> Ni la Ubi kentang terbesar Di dunia setakat ni, Penemuan yg menakjubkan,klo nk dibanding dgn ubi2 kentang yg korang beli kat pasar tu entah berapa ribu kali ganda gamaknya,sje je upload gambar ni tgh boring2 ni,msti korg terkejutkn,rase2 korang tak tgk lagi,pe2 pn tq semua..
> Hah!! ni plak ubi yg paling pelik skali,memag jarang2 sekali nk jumpa ubi sepelik ni,mcm budak2 gemok pn ada,mcm toyol pn ado,haha mcmne ble jd bentuk gini ek,pelik2 btul,hm kuasa Allah Taala,ok la kawan2..chow dulu..korang tunggu la aku bubuh gambr yg pelik2 lagi.hoho2..assalamualaikum
Read more »

" Biarlah Rakyat Yang Menentukan " Dato Dr Haron Din


‘Nizar dan Sultan ada tafsiran sendiri, biar rakyat tentukan’ - Haron Din

KUALA LUMPUR, 19 Feb (Hrkh) - Bagi tokoh agama yang terkenal, Dato’ Dr Haron Din menasihatkan agar kemelut yang berlaku di Perak ini diselesaikan dengan cara paling baik iaitu mengembalikan kuasa kepada rakyat untuk membuat keputusan melalui pilihan raya seluruh negeri.

Timbalan Mursyidul Am PAS itu juga berpendapat, perselisihan tafsiran undang-undang di antara Sultan Perak, Raja Azlan Shah dan Menteri Besar Perak Dato’ Seri Nizar Jamaluddin merupakan proses biasa dalam amalam demokrasi, dan bukan kali pertama berlaku di Malaysia dan mana-mana negara di dunia.

“Nizar tidak meletakkan jawatan kerana dia memegang amanah rakyat, dia hendak kembalikan semula kepada rakyat. Itu tafsirannnya.Saya tidak nafikan Tuanku Sultan ada tafsirannya. Jadi jika ada perselisihan tafsiran undang-undang, maka saya tidak fikir itu boleh dinamakan sebagai derhaka. Image

“Ini sepatutnya diselesaikan dengan cara paling baik iaitu, kembalikan kepada rakyat. Biar rakyat yang menentukan. Atau kita berlapang dada dan bersabar sedikit, biar Mahkamah Tinggi memutuskan kesahihan pelantikan menteri besar kedua,” katanya dalam satu wawancara eksklusif dengan Harakah baru-baru ini.

Dalam pada itu beliau menegaskan Raja-raja Malaysia perlu dikekalkan pada takhta yang sedia ada dan rakyat diseru supaya bersatu dan mengekalkan kedudukan mereka.

Beliau antara ulama yang dekat dan rapat hubungannya dengan istana menjelaskan istilah ’sembah derhaka’ yang dimanipulasi oleh plebagai pihak khusunya media sedangkan ianya bukan satu bentuk tindakan derhaka yang sebenarnya.

“Sembah derhaka’ bermaksud apa yang diminta oleh seorang Raja atau Sultan tidak dapat dipenuhi atau ditunaikan oleh seorang hamba rakyat. Sama ada kecil atau yang besar. Seorang rakyat akan menuturkan bahawa ‘patik sembah derhaka’. Bukan yang kita fahami itu derhaka adalah melawan atau menyakiti Raja,” katanya yang cuba membandingkan pelbagai perbuatan menderhaka yang dilakukan oleh pemimpin sebelum ini. Image

Katanya, yang tidak mahu mendedahkan secara terperinci, memang berlaku perbuatan menderhaka yang tidak diketahui umum.

“Ada pemimpin disuruh Raja untuk ‘briefing’ pada hari tertentu tentang perkembangan negeri, langsung tak datang. Ada yang Raja suruh buat projek untuk rakyat, tetapi pemimpin tak buat. Ada Sultan yang suruh hentikan projek tertentu kerana membazir, mereka terus buat.

“Ada raja suruh bantu ekonomi orang Melayu, dengan bantu projek tertentu tetapi beri pada kroni mereka pula malah ada Raja beritahu saya, ada pemimpin yang terajang pintu istana kerana tidak puas hati.

“Ini semua saya dapat tahu dan ada antara Raja-raja yang beritahu sendiri kepada saya. Inilah perangai mereka… ini jauh lebih derhaka lagi,” katanya.

http://www.harakahdaily.net

Read more »

Sunday, February 15, 2009

SAIFUL BUKHARI MANGSA LIWAT MENGAMUK!!!!!!!!!


Panas: Saiful Akan Saman Pahang Daily Online !!

KUALA LUMPUR [5.10pm] : Ini adalah berita panas yang baru kami terima tengahari tadi. Ia berkaitan dengan pendedahan tergempar kami berhubung dengan tahap kesihatan “Mangsa Liwat” Saiful Bukhari Azlan baru-baru ini. Dalam artikel kami terbabit telah diterangkan dengan jelas bahawa Saiful kini semakin menderita akibat penyakit misteri yang dialaminya gara-gara sumpah laknat terhadap Anwar Ibrahim dulu.

Gara-gara artikel berkenaan kami difahamkan ada pihak-pihak tertentu bagi pihak Saiful sedang menyiasat serta ingin menyaman blog ini. Maklumat ini kami perolehi dari seorang rakan karib yang juga sahabat Saiful. Mungkin beliau kecewa dengan laporan berkenaan yang boleh menjejaskan imejnya maka ingin menyaman PDO atas alasan memfitnah beliau. Kenyataan ini telah disiarkan dalam ruangan Friendster beliau beberapa hari yang lalu.

Malah beliau turut menyiarkan biodata cucumatkilau yang disangka penulis artikel berkenaan. Lalu disiarkan maklumat tentang cucumatkilau dengan agak detail. Justeru itu kiranya benar “mamat Saiful” mahu menyaman PDO, sokongan daripada semua pihak amatlah diharapkan.

Beliau boleh mengenakan saman kononnya kami memfitnah beliau. Namun, beliau juga harus sedar “kes mengarutnya” yang telah menghina dan menjejaskan nama baik serta maruah Anwar Ibrahim itu adalah lebih zalim daripada apa yang berlaku ini. Maka itu, kami mempersilakan Saiful untuk menyaman Pahang Daily Online jika beliau ingin melakukannya.

Insya Allah, jika ini berlaku maka banyak lagi “rahsia hidup Saiful” akan kami bongkarkan menerusi maklumat dari rakan-rakan karib, keluarga serta saudara mara beliau sendiri. Beliau harus sedar, bukan semua tindakannya itu disenangi oleh mereka selama ini. Saiful perlu insaf, bertaubat dan kembali ke pangkal jalan jika beliau ingin selamat.

http://pahangdaily.blogspot.com

Artikel berkaitan yang menyebabkan saipull melenting

Read more »

Friday, February 13, 2009

GHAZALI JAWI PN DERHAKA JUGK!!

Read more »

Thursday, February 12, 2009

GARA-GARA SUMPAH LAKNAT..

Gara-Gara Sumpah Laknat Mengaku Di Liwat Dek Anwar, Terkini Saiful Bukhari Semakin Tenat Dan Menderita Akibat Penyakit Misterinya !!

Akhirnya beliau kini dipercayai semakin tenat dan menderita akibat penyakit misterinya. Apakah gara-gara “sumpah laknat” akibat mengaku diliwat oleg Anwar itu agaknya?. Sebelum ini kami pernah mendedahkan beliau berubat ke serata ceruk kampung untuk memulihkan penyakitnya.

Hinggalah beliau terpaksa bertemu dengan seorang Tabib di Sungai Petani Kedah dan diarahkan oleh tabib terbabit agar Saiful memohon maaf secara terbuka kepada Anwar Ibrahim atas keterlanjurannya itu. Jika beliau akan menderita hingga ke hari tua. Wang berjuta yang diperolehi hasil habuan jadi “pelakon tambahan” itu akhirnya tiada bernilai lagi di dunia ini. Saiful bakal kehilangan segal-galanya nanti.

Pengakuannya di TV baru-baru ini yang beliau tidak sakit adalah “lakonan semata-mata”. Mungkin ketika itu “sakitnya agak reda” sedikit dan beliau boleh berjalan seperti biasa. Maklumlah, setelah berpuluh-puluh tabib dan bomoh mengubatinya, maka mungkin ketika itu beliau boleh bangun dan bergerak untuk seketika dan muncul bertemu media kononnya beliau sihat. Jika benar beliau sihat, kenapa harus “menghilangkan diri” serta takut berada di khalayak ramai. Sudah pasti orang akan bersimpati kepadanya.

Namun kini, Saiful sebenarnya “malu pada diri sendiri”, takut untuk keluar, takut untuk muncul di mana-mana serta takut pada “bayang-bayang sendiri”. Apakah ini caranya orang yang menjadi “mangsa”, sebaliknya Anwar yang dituduh itu pula lebih ceria, berani, serta nampak yakin dengan pertuduhan yang dibuat terhadapnya. Maka itu, sekarang fahamlah kita “siapa yang fitnah siapa sebenarnya” dalam kes liwat ini.

Dan semalam, kami menerima panggilan dari “kaum kerabat Saiful Bukhari” sendiri yang mengesahkan bahawa beliau sebenarnya memang sedang menderita sakit misteri pada “Anu”nya. Difahamkan “Anu”nya kini telah semakin bernanah dan beliau sukar untuk membuang air kecil. Tambah parah lagi beliau juga kini termaksa menggunakan “tiub” yang dipasang pada badannya untuk membolehkan beliau membuang air besar dan sebagainya.

Jika benar bagai dikata, maka ternyatalah kini Saiful juga mungkin telah terkena tempias “sumpah laknatnya” itu. Bahkan tindakan JAKIM memecat Imam Ramlang Porigi yang menjadi saksi sumpah laknat itu juga bakal mengundang padah yang lebih besar kepada Saiful. Dia bukan sahaja akan dimakan sumpah, malah turut dihina dan dicaci sepanjang zaman.

Masalahnya disini, Saiful tidak dibenarkan berubat di mana-mana hospital sekalipun. Ini kerana mereka semua takut dengan apa yang berlaku seperti di Pusrawi dulu berulang kembali. Akhirnya kini saiful dibiarkan “terkapar-kapar dalam kelemasan”. Mungkinkah beliau juga akan “hilang” terus dari muka bumi ini tanpa sebarang berita?.

Tambahan pula kesnya ini dipercayai melibatkan orang-orang penting dalam negara kita. Tekanan buat Saiful kini, menderita dan terus menderita atau cari jalan keluar dan buat pengakuan secara terbuka yang beliau dipaksa untuk melaksanakan perancangan terkutuk ini !!

[Kami amat yakin ada pihak-pihak tertentu sekali lagi akan mengarahkann Saiful untuk membuat pengakuan yang beliau “sihat walafiat” dalam masa terdekat ini. Soalnya disini, yang sakit itu adalah “anunya”. Maka apakah beliau berani menunjukkan anunya pula untuk membuktikan beliau tidak sakit. Setakat muncul sekejap di sidang, kemudia balik rumah kembali menderita semua orang boleh lakunnya.

Maka itu, kami sekali lagi menasihatkan Saiful agar memberanikan diri untuk memohon maaf secara terbuka kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim atas keterlanjuran beliau selama ini. Apakah beliau sanggup terus hidup menderita pada usia yang semuda itu? Wang berjuta kini sudah tidak bernilai lagi bila Allah menarik balik kesihatan yang ada dalam diri kita. Beringatlah sebelum terkena!.

http://pahangdaily.blogspot.com

Read more »

97 PERATUS RAKYAT PERAK MAHU DUN DIBUBARKAN



Kajian: 97 peratus rakyat Perak mahu DUN dibubarkan

KUALA LUMPUR, 12 Feb (Hrkh) - Sebanyak 97 peratus rakyat Perak mahukan Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan iaitu sebagai cara terbaik mengatasi kemelut politik di negeri itu serta memberi peluang mereka ‘meraikan’ demokrasi.

Demikian hasil kajian yang dilakukan oleh Penganalis Politik dan Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah terhadap penduduk di negeri itu yang bermula di Pasir Salak sehingga ke Kuala Gula.

Abu Hassan menjelaskan, peratusan tersebut yang menunjukkan desakan rakyat Perak yang merupakan natijah gerakan massa rakyat yang merasa tertekan, penghidupan terganggu serta seluruh sistem ekonomi, politik dan sosial yang sudah punah.

“Bagi mereka, rakyat harus bangkit semula memperbetulkan keadaan bagi memberi peluang kepada rakyat memilih tokoh-tokoh politik yang mereka inginkan. Rakyat mengatakan bagi peluang kepada kedua-dua pihak. Jika rakyat memilih salah satu pihak, maka pihak itulah pilihan rakyat Perak. Kata mereka, sebagaimana sebuah acara kematian, begitulah acara demokrasi.

“Dun Perak sekarang ini dianggap sebagai telah ‘mati’. Kedua-dua pihak mempunyai ruang dan juga tanggungjawab untuk mempertahankan apa keadaan sekalipun. Sebagaimana dilihat pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang yang akan diadakan, maka sekaligus SPR menggunakan ruang pilihan raya ini untuk mengadakan pilihan raya di seluruh negeri Perak dengan andaian kedudukan Dewan Undangan Negeri adalah tidak sah,”katanya sewaktu dihubungi Harakahdaily baru-baru ini.

Read more »

Tuesday, February 10, 2009

MENYELUSURI SEJARAH SINAI..

Assalamualaikum, hy sahabat2..saya nk story sikit kt pengunjung blog sye ni ha.. Segitiga Sinai merupakan sebuah dataran yang mirip sebuah pulau,klo kwn2 nak tau la dataran ni diapit oleh 2 buah teluk iaitu teluk Suez di sebelah barat dan Teluk aqabah di sebelah Timur.Berkeluasan 61 ribu km persegi dgn dibahagikan dengan 2 buah wilayah iaitu Sinai utara dan sainai Selatan dan hamir dari keluasan muka bumi Sinai adalah padang pasir dan batu. Di batasi dengan laut tengah iaitu laut Inggeris di utara dan laut merah di sebelah selatan yg memisahkan benua asia dan afrika dan terusan suez di bebelah barat.

Pelbagai peristiwa kenabian pernah berlaku disini dimulai dgn nabi Ibrahim dalam perjalanan ke syam, Nabi Musa yg berbicara dgn Tuhan di lembah suci Sinai ( wadi Muqaddas Thuwa) sebagaimana yg telah diceritakan dalam Al-Quran dalam surah toha ayat 11 dan 12 yg bermaksud : "Sesungguahnya akulah Tuhanmu, sebab itu bukan terompahmu, sesungguhnya kau berada di lembah Suci thuwa".

Disini Juga terletaknya makam Nabi Soleh Dan Nabi Harun. Inilah serba sedikir sejarah Sinai di Mesir..klo korang nak tau dgn lebih terperinci..tgk jejak Rasul la..k salam..

Read more »

GAMBAR JAULAH TARBAWI SINAI 7 2009

- semasa nk menurun Jabal Musa..
- di punncak Jabal Musa bersama kawan2..dari kiri Taufik,Zikri dan saya..
- Kesejukan di Puncak Jabal Musa..
-Di pncak jabal Musa pada waktu pagi
- keletihan selepas mendaki hampir 3jam..
- posing jap..kat puncak Jabal Musa,pemandangan dari puncak Jabal Musa ni memang sungguh cantik,mempersonakan..sejuk giler..
- bersebelahan dgn greja ni di puncak Jabal Musa..
- Menunggu matahari naik..suasana cukup mempersonakan..berlatarbelakgkan matahari pagi
- waktu yg dinanti2kan..
- kesejukan bersama haris dikaki bukit sebelum mendaki..jam pkul 1.00 pagi mesir..
Read more »

GAMBAR JAULAH TARBAWI SINAI 6 2009

- Ni baru btul pegg bendera Msia..
- dari kiri,Jalil,saya dan Haris..pegang bendera terbalik..silap da..xsedar,berlatar belakgkan wadi Muqaddas.
- yg nk bergambar saya,En jalil yg lebih2..geram tul..tak pe lah..
- Berehat seketika menaiki unta,0.50sen jer naik ni sebelum berangkat ke Wadi Muqaddas..
- Farihan Helmy berdiri 4 dri kiri bergambar di belakang kesan patung lembu emas Samiri yg dibuat oleh Samiri dan disembah oleh kaum bani Israel ketika mana Nabi Musa bermunajat kepada Allah selama 40 hari di jabal Musa.
- berlatar belakangkan Wadi Muqaddas( lembah suci ) ketikamana Nabi Musa A.S berbicara dgn Allah Taala..
- ini la Wadi Muqaddas tu..
- bergambar seketika di depan lembah suci Sinai ( wadi Muqaddas Thuwa ) ketika Nabi Musa berbicara dgn tuhan di lembah ni suatu ketika dahulu.
Read more »

Sunday, February 8, 2009

GAMBAR JAULAH TARBAWI SINAI 5 2009

- Kedai cendrahati di Dahab
- pusat peranginan kelas pertengahan di Dahab...
same la..di Dahab..
Read more »

GAMBAR JAULAH TARBAWI SINAI 4 2009

- skrn ni saya berada di Dahab,destinasi pelancongan kelas pertengahan dgn pantainya yang menarik menghadap telok aqabah.;
- Salah sebuah Hotel di Dahab
- Saya 2 dari kanan berada diatas kubu
- saya skrg berada didalam Kubu Salehuddin A- Ayubi yg begitu besar dan binaan yg begitu kukuh,sungguh menakjubkan bagi sesiapa yang melihatnya.
- Saya dan Al hafidz didalam Kubu salehuddin Al Ayubi di tgh2 pulau..
-di salah sudut sebelah dalal kubu,ble sesat tau klo duk pusing2 kat dalam kubu ni,besar sgt
- Saya berada diatas kubu Salehuddin Al-Ayubi di pulau kecil ditgh Laut Merah antara sempadan Negara Jordan,Israel dan Arab Saudi
Read more »

GAMBAR JAULAH TARBAWI SINAI 3 2009

- Dibelakangku ialah Laut Merah, kat sempadan 3 buah Negara
- berlatar belakangkan Kubu Salehuddin Al-ayubi yg pertama di Nuweiba
- Sebelum menaiki bot ke Kubu Salehuddin Al- Ayubi
- same la..
-kat belakang sempadan Israel
- Rehlah Tarbawi Sinai 09 di Nuweiba..sempadan 3 negara, Israil, Jordan, dan Israel
Read more »

GAMBAR JAULAH TARBAWI SINAI 2 2009

- Hotel Hilton ni dibina oleh Negara Israel semasa menawan Mesir sebagai penanda sempadan


Hotel hilton yg dibina Israel di Nuweiba,sempadan 3 negara,Israil, Jordan dan Arab Saudi
- klo diperhatikan dibelakang kami,ade bendera israel dipacak dibukit Israel..itulah negara Israel
- Tempat peninggalan ukiran Zaman Othmaniah
- Dibelakang kami ialah ukiran yang diukir pada zaman Uthmaniah oleh orang2 yg nk ke haji
Read more »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"islamic Template" designed by hafidz